شماره مطلب : 1336 تاریخ ارسال : 1394/4/5 ساعت: 4:30 PM تعداد بازدیدها : 594

عطش‌زدایی در ماه مبارک رمضان
روزه در اوج گرما. امسال طولانی‌بودن زمان روزه‌داری و شدت یافتن گرما در طول روز، یکی از مسائلی است که روزه‌داران باید به آن توجه کنند و با استفاده از توصیه‌های پزشکان و متخصصان تغذیه، احتمال بروز کم‌آبی را در طول روزهای روزه به حداقل برساند.

حتماً می‌دانید که 60 درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد و در صورت مصرف ناکافی آن مشکلاتی مانند یبوست، سنگ کلیه، خشکی پوست، سردرد و خستگی بروز می‌کند.

در این مطلب به نکته‌هایی اشاره خواهیم کرد که میزان مصرف آب در بدن را کاهش می‌دهد و به مواد غذایی‌ای اشاره می‌کنیم که نیاز بدن به آب را در طول روز تأمین می‌کند.

 

چرا باید آب بخوریم؟
* برای دفع سموم از بدن
* برای تنظیم درجه حرارت بدن
* برای هضم بهتر مواد غذایی
* برای کمک به جذب مواد مغذی
* برای حفظ سلامت عروق
* برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های عفونی

 

خوراکی‌های آب‌دار
به‌طورکلی میوه‌ها و سبزی‌ها درصد بالائی آب دارند و گاه تا 90 درصد وزن میوه و سبزی را آب تشکیل می‌دهد. به‌طور معمول 20 درصد از مایعات مورد نیاز بدن ما از سبزی‌ها و میوه‌ها تأمین می‌شود و ازآنجایی‌که این مواد غذایی حاوی فیبر هستند به‌تدریج آب را در بدن آزاد می‌کنند و به رفع عطش تا اواسط روز کمک می‌کنند.

 

* خیار: در میان سبزی‌ها، خیار یکی از پرآب‌ترین‌هاست و 96 درصد آب دارد. شما می‌توانید آن را خرد و با ماست و چند تکه یخ مخلوط کنید. برخی افراد به این مخلوط فلفل قرمز اضافه می‌کنند اما پیشنهاد می‌شود که در روزهای گرم هرگز به غذایتان فلفل نزنید.

کاهو و هویج


* کاهو: 5/95 درصد کاهو از آب تشکیل شده است. این سبزی علاوه بر آب دارای فیبر، اسیدفولیک و ویتامین K است. پیشنهاد می‌کنیم از این سبزی برای تهیه انواع ساندویچ به‌خصوص ساندویچ مرغ و انواع لقمه‌های خانگی استفاده کنید.

البته اسفناج تازه هم دارای 91 درصد آب است و از منابع عالی پتاسیم، اسید فولیک و لوتئین محسوب می‌شود. برگ‌های تازه این سبزی را مخلوط با کاهو در ساندویچ و سالاد استفاده کنید.


* کرفس: 4/95 درصد کرفس نیز آب است. این سبزی علاوه بر آب فراوان، انرژی کمی به بدن می‌رساند به‌طوری‌که با خوردن هر ساقه کرفس، 6 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسد، بنابراین اگر جزو افرادی هستید که اضافه‌وزن دارند، بهتر استکرفس را به‌عنوان یکی از مواد غذایی تأمین‌کننده آب انتخاب کنید، به‌خصوص اگر به سوزش سردل و ریفلاکس مبتلا هستید، زیرا این سبزی خاصیت خنثی‌کنندگی اسید معده دارد.


* تربچه: در میان سبزی‌های غده‌ای، تربچه یکی از پرآب‌ترین‌هاست، به‌طوری‌که 3/95 درصد آن از آب تشکیل شده است. به علاوه، این سبزی دارای آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچین است. پیشنهاد می‌کنیم تربچه‌ها را با هویج، کلم و آب‌لیموی تازه و روغن‌زیتون مخلوط و همراه غذا مصرف کنید. البته مخلوط این سبزی با گوجه‌فرنگی خرد شده که 94 درصد آب دارد و گل‌کلم خرد شده که دارای 92 درصد آب است نیز می‌تواند از بروز کم‌آبی پیشگیری کند.


* هندوانه: در میان میوه‌ها، هندوانه از میوه‌هایی است که 5/91 درصد آب دارد و منبع عالی لیکوپن محسوب می‌شود. بطری‌ای از آب را در یخچال بگذارید و در آن تکه‌های هندوانه اضافه کنید و بگذارید خنک شود تا بعد از افطار یا در سحر میل کنید.

اسموتی توت فرنگی

* توت‌فرنگی: همه توت‌ها منابع مناسب آب هستند اما در میان آن‌ها توت‌فرنگی با 91 درصد آب جزو بهترین‌ها محسوب می‌شود. چند توت‌فرنگی را با ماست کم‌چرب در مخلوط‌کن به‌صورت اسموتی دربیاورید و به‌عنوان نوشیدنی بخورید.


* طالبی: در میان میوه‌ها، طالبی یکی از میوه‌های کم‌کالری است که 90 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. خوردن یک‌چهارم این میوه می‌تواند 50 کیلوکالری انرژی به بدن برساند و نیاز بدن به بتاکاروتن و ویتامین C را تأمین کند. طالبی را خرد کنید و با کمی ماست کم‌چرب، آب‌پرتقال و نعناع تازه در مخلوط‌کن بریزید و به‌عنوان یک نوشیدنی ضد کم‌آبی بدن بنوشید.

 

دیگر خوراکی ها
سیب و موز رسیده، انگور سرد، کیوی، انبه و آلو در بین میوه‌ها و اسفناج، هویج و نعنای تازه در میان سبزی‌ها جزء انتخاب‌های برتر هستند. 
شربت دانه‌های لعاب‌دار مانند خاکشیر و تخم شربتی، آب‌لیمو ترش تازه، بیدمشک، سکنجبین و گلاب از بهترین نوشیدنی‌های ضد عطش هستند. 
در مقابل باید به یاد داشت که نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث افزایش تشنگی می‌شوند.  غذاها و ادویه‌های گرم و خشک، غذاهای مولد صفرا، خوراک‌های چرب و سرخ‌کردنی‌ها نیز باعث تشنگی می‌شوند. خوراکی‌هایی که حاوی قند ساده هستند مانند بستنی، زولبیا، بامیه و کیک‌ها باعث تشدید تشنگی می‌شوند، زیرا آب بدن را برای تجزیه‌ی قندها می‌گیرند. البته ژله و ژلاتین به همراه تکه‌های میوه در رفع تشنگی موثرند.

 

تدابیر مناسب در وعده‌ی سحر
* خوردن خورش‌های آلو، کرفس، هویج، اسفناج، کدو؛
* خوردن سالاد حاوی کاهو، خیار، هویج، کرفس، سیب، نعنای تازه و لیمو؛
* نوشیدن شربت بیدمشک با گلاب، سرکه شیره؛
* مصرف آب آلو، تمرهندی و یا ماءالشعیر طبّی به‌جای آب و چای؛
* خوردن یک واحد میوه از میوه‌هایی که در فهرست فوق ذکر شده است.

در میان سبزی‌ها، خیار یکی از پرآب‌ترین‌هاست و 96 درصد آب دارد. شما می‌توانید آن را خرد و با ماست و چند تکه یخ مخلوط کنید. برخی افراد به این مخلوط فلفل قرمز اضافه می‌کنند اما پیشنهاد می‌شود که در روزهای گرم هرگز به غذایتان فلفل نزنید

تدابیرمناسب برای وعده‌ی افطار
* سوپ سبزی با لیمو؛
* مصرف خیار و سیب به همراه لبنیات؛
* مصرف آب هویج و آب طالبی؛
* مصرف خوراک کدو با نعنا؛
* استفاده از خاکشیر با گلاب و بیدمشک.

با توجه به مجموع آنچه گفته شد در زمان روزه‌داری بهتر است رژیم غذایی بر پایه سبزی باشد و به یک رژیم گیاه‌خواری نزدیک‌تر باشد.

 

برای پیشگیری از کم‌آبی چه کنیم؟
* اگر در این ایام بیشتر بیرون از منزل هستید، در فاصله افطار تا سحر، بیشتر از روزهای قبل آب بنوشید.
* از مصرف زیاد مواد غذایی پروتئین‌دار بپرهیزید زیرا پروتئین‌ها آب زیادی برای هضم مصرف می‌کنند و باعث دفع بیشتر آب می‌شوند بنابراین اگر غذاهای گوشتی در حجم زیاد میل کردید، حداقل 7 تا 8 لیوان آب بنوشید تا تشنگی‌تان در طول روز کاهش یابد.
* از نمک زدن بیش از اندازه به مواد غذایی و خوردن خوراکی‌های شور خودداری کنید.
* درصورتی‌که احساس می‌کنید سرگیجه دارید یا خسته هستید، از رفتن به بیرون (به‌خصوص در ساعت‌های گرم‌تر) خودداری کنید.
* لباس‌های سبک و با رنگ روشن بپوشید.

 

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان



تاریخ بروزرسانی : 1394/4/5 ساعت: 4:30 PM